Fanatismul.

Subiectul de pe buzele tuturor în aceste zile. Despre el sau mai bine zis pe marginea lui voi scrie astăzi. În ce sens? Cel al religiei. Nu putem spune despre toți musulmanii că sunt răi, așa cum nu putem spune despre toți românii că sunt de etnie rromă. Era un zvon prin Franța și țările din Europa de Vest. Nu că ar fi ceva rău, dar ce le mai place cu etichetarea, mai ales că nu există nicio urmă de rasism. Dacă nu cunoaștem, nu vorbim, e cel mai sănătos. Eu am avut ocazia să trăiesc în Liban. O țară minunată, cu un popor minunat. Mixt. Creștini și musulmani pe aceeași întindere. Am cunoscut oameni din ambele “tabere”. Și ce credeți, sunt toți oameni, indiferent de religie. Diferența o face educația primită în legătură cu religia. Și printre musulmani există perspective diferite. Tatăl dictează din acest punct de vedere. El stabilește limitele. Am cunoscut femei musulmane căsătorite cu creștini care nu purtau hainele specifice, pe care le știm cu toții și cu care nu putem fi de acord, am fost crescuți diferit, avem alte concepții. Am cunoscut și femei care le purtau, cu mândrie și cu zâmbetul pe buze. Dar nu despre asta este vorba. Ci despre modul în care fiecare persoană este educată în sens religios. Spre deosebire de noi, musulmanii pun mult mai mult preț pe religie. Unii dintre ei devin fanatici, vezi cazul de mai sus, dar nu toți. Nu îi putem băga pe toți în aceeași oală, este nedrept. Și noi suntem diferiți, răi sau buni. Asta tot din educației ni se trage. Când unii copii sunt educați cu arma în mână, mai târziu vor ajunge să tragă. Nu pentru că asta le e religia sau pentru ca au o altă culoare a pielii, ci pentru că asta au văzut acasă. Nu știu mai mult de atât.
Ceea ce s-a întâmplat este absolut tragic. Nu am cum să fiu de acord, dar pot înțelege într-o anumită măsură. Și în aceeași măsură nu pot da vina pe religie, ci pe oameni.
E ușor să dai vina pe religie, dar problema este aceeași. Oamenii. Ei fac și vor face rău, conștient sau inconștient. Bani, putere, răzbunare. Toată lumea asta vrea, indiferent de victimele colaterale.

